• Producent: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
  • Kategoria: Podręczniki
  • ISBN: 9788363462659
  • Oprawa: broszurowa
  • Autor: Krzysztof Mrowcewicz
  • Wydawnictwo: WSiP
  • Ilość stron: 212
  • Rok wydania: 2019

Pierwsza część podręcznika Przeszłość i dziś dla klasy 1 mieści trzy działy odpowiadające epokom historyczno-literackim. Są to: o Starożytność. Grecja i Rzym, o Starożytność. Świat Biblii, o średniowiecze.

Materiał nauczania jest ułożony chronologicznie i podzielony na działy według epok historycznoliterackich, a te - na rozdziały odpowiadające najważniejszym zagadnieniom poszczególnych epok. Chronologiczny układ treści nauczania pozwala uczniom poznawać literaturę i kulturę ze świadomością cyklu historycznoliterackiego, w,,naturalnym" porządku i w różnorodnych kontekstach.

Stałą cechą kolekcji jest wiązanie perspektywy historycznej i współczesnej. Tej zasadzie podporządkowano prezentację i interpretację zjawisk kultury. Precyzyjnie dostosowana faktografia ilustruje żywe dziedzictwo, wytwarzające i wzbogacające współczesność.

komponent Dialogi z tradycją służy uświadomieniu uczniom, jak teksty współczesne nawiązują do przeszłości i jak przeszłość ożywa dzięki współczesnym reinterpretacjom. W centrum uwagi autora pozostaje tekst literacki.

Jego interpretacja ma służyć refleksji nad kondycją człowieka we współczesnym świecie i sprzyjać kształtowaniu tożsamości ucznia. Podręcznik jest wystarczającym źródłem do poznania tych utworów, które podstawa programowa zaleca czytać we fragmentach.

Dzieła, które mają być poznane całkowicie, są reprezentowane fragmentami, a także omówieniami całości. Każdy tekst literacki jest opatrzony Wskazówkami do analizy i interpretacji, które są dla ucznia zachętą i instrukcją do pracy z tekstem, a także samodzielnego odkrywania jego struktury i sensów.

Lektury asygnowane do czytania w pełni posiadają - oprócz obudowy fragmentów - tzw. Przewodniki po lekturze. Wyraźną częścią opracowania lektur są ciekawe, rozmaite, nieschematyczne polecenia dla uczniów (Czytamy, analizujemy, interpretujemy).

Jednym z ważnych celów tych poleceń jest kształtowanie świadomości kształtu językowo-stylistycznego i niesionych przez ów zarys znaczeń. Lektura tekstów literackich i odbiór tekstów kultury używana jest także jako okazja do doskonalenia umiejętności komunikacyjnych (tworzenia tekstów własnych).

Przewidziane w podstawie programowej zagadnienia językoznawcze zostały omówione w odrębnych rozdziałach, zintegrowanych - tam, gdzie było to osiągalne - z treściami z zakresu literatury i kultury. Poza materiałem historycznoliterackim i językoznawczym podręcznik wprowadza rozmaite interdyscyplinarne konteksty interpretacyjne: plastyczne, filozoficzne, kulturowe i historyczne i biograficzne.

ciekawy dobór dzieł plastycznych ma sprzyjać pogłębionej refleksji nad kulturą, a z reguły - pomagać w zrozumieniu tekstów literackich. Niemało ilustracji zostało opatrzonych rozbudowanym komentarzem, który wprowadza ucznia w podstawy odbioru dzieła sztuki, i poleceniami ukierunkowującymi interpretację.

Naprzemienny układ dostępnie napisanych partii wykładowych,,,okienek" z wiadomościami encyklopedycznymi bądź ciekawostkami, niebanalnych i nieschematycznych streszczeń utworów. Taki zarys książki nawiązuje do poprawnie uczniom znanej formy hipertekstu.

ciekawa, a zarazem prosta i przejrzysta forma usprawnia percepcję materiału i pracę z książką.

Produkty podobne

Produkty najpopularniejsze w kategorii Podręczniki