• Producent: WSiP
  • Kategoria: Powieści
  • ISBN: 9788363462703
  • Oprawa: broszurowa
  • Autor: Ewa Paczoska
  • Wydawnictwo: WSiP
  • Ilość stron: 178
  • Rok wydania: 2021

Przeszłość i dziś. Młoda polska. Język polski. Podręcznik. Klasa 3. Część 1. Reforma 2019. Szkoła ponadpodstawowa. Liceum i technikum. Zakres podstawowy i rozszerzony.W podręczniku Przeszłość i dziś dla klasy 3, część 1 znajdują się teksty epoki Młodej Polski.Materiał nauczania jest ułożony chronologicznie i podzielony na działy według epok historycznoliterackich, a te – na rozdziały odpowiadające najważniejszym zagadnieniom poszczególnych epok.

Chronologiczny układ treści nauczania pozwala uczniom poznawać literaturę i kulturę ze świadomością cyklu historycznoliterackiego, w „naturalnym" porządku i w zróżnicowanych kontekstach.Stałą cechą serii jest wiązanie perspektywy historycznej i współczesnej.

Tej zasadzie podporządkowano prezentację i interpretację zjawisk kultury. Starannie przypasowana faktografia ilustruje żywe dziedzictwo, tworzące i wzbogacające współczesność. Składnik Dialogi z tradycją służy uświadomieniu uczniom, jak teksty współczesne nawiązują do przeszłości i jak przeszłość ożywa dzięki współczesnym reinterpretacjom.W centrum uwagi autora pozostaje tekst literacki.

Jego interpretacja ma służyć refleksji nad kondycją człowieka we współczesnym świecie i sprzyjać kształtowaniu tożsamości ucznia.Podręcznik jest wystarczającym źródłem do poznania tych utworów, które podstawa programowa zaleca czytać we fragmentach.

Dzieła, które mają być poznane kompletnie, są reprezentowane fragmentami, a także omówieniami całości.Każdy tekst literacki jest opatrzony Wskazówkami do analizy i interpretacji, które są dla ucznia zachętą i instrukcją do pracy z tekstem i samodzielnego odkrywania jego struktury i sensów.Lektury przeznaczone do czytania kompletnie mają – oprócz pokrywy fragmentów – tzw.

Przewodniki po lekturze.widoczną częścią opracowania lektur są niebanalne, przeróżne, nieschematyczne polecenia dla uczniów (Czytamy, analizujemy, interpretujemy). Jednym z ważnych celów tych poleceń jest kształtowanie świadomości kształtu językowo-stylistycznego i niesionych przez ów zarys znaczeń.

Lektura tekstów literackich i odbiór tekstów kultury stosowana jest także jako okazja do doskonalenia umiejętności komunikacyjnych (tworzenia tekstów własnych).Przewidziane w podstawie programowej zagadnienia językoznawcze zostały omówione w odrębnych rozdziałach, zintegrowanych – tam, gdzie było to możliwe – z treściami z zakresu literatury i kultury.Poza materiałem historycznoliterackim i językoznawczym podręcznik wprowadza zróżnicowane interdyscyplinarne konteksty interpretacyjne: plastyczne, filozoficzne, kulturowe i historyczne oraz biograficzne.

interesujący dobór dzieł plastycznych ma sprzyjać pogłębionej refleksji nad kulturą, a przeważnie – pomagać w zrozumieniu tekstów literackich. Dużo ilustracji zostało opatrzonych rozbudowanym komentarzem, który wprowadza ucznia w podstawy odbioru dzieła sztuki, i poleceniami ukierunkowującymi interpretację.Naprzemienny układ przystępnie napisanych partii wykładowych, „okienek" z wiadomościami encyklopedycznymi bądź ciekawostkami, atrakcyjnych i nieschematycznych streszczeń utworów.

Taki zarys książki nawiązuje do poprawnie uczniom znanej formy hipertekstu. Atrakcyjna, a zarazem prosta i przejrzysta forma usprawnia percepcję materiału i pracę z książką.

Produkty podobne

Produkty najpopularniejsze w kategorii Powieści