ecenzowana praca wynikami badań, bogatymi zestawieniami tabelkarycznymi dokumentuje dokonujące się współcześnie zmiany i przewartościowania w życiu religijnym Polaków. Polscy katolicy coraz częściej sięgają do wzorców zaczerpniętych z kultury Zachodu i z Ameryki. Święta religijne stają się z reguły okazją do spotkań rodzinnych i towarzyskich, do wspólnego "biesiadowania". Praca demonstruje jacy jesteśmy, co oznacza polski katolicyzm, jaka jest jego specyfika, co w nim wieczne i trwałe, a co ulotne i zmienne. W tym upatruję zaletę recenzowanej pracy. Jestem przekonana,z ochotą do niej sięgną nie tylko profesjonaliści - socjologowie, religioznawcy i teologowie, ale także praktycy życia religijnego - duszpasterze organizujący i odpowiedzialni za życie parafialne, a z zasady osoby, które będą chciały skonfrontować własną religijność z innymi wyznawcami. Z recenzji prof. Marii Libiszowskiej-Żółtkowskiej Przedłożona mi do opinii praca stanowi niezwykle spore i imponujące studium, obejmujące swoim zakresem analizę materiału pozyskanego w rozlegle zakrojonych badaniach, prowadzonych z użyciem rozległej aparatury i narzędzi. [...] Jakie najważniejsze wnioski płyną z rozległych badań prezentowanych w publikacji? [...] W ocenie Autora, dokonuje się desakralizacja świąt pierwotnie w zdecydowanej mierze religijnych. Strefa profanum zagarnia w świadomości katolików w Polsce coraz obszerniejsze obszary przypisane ze swej istoty do religii. Autor wnikliwie i skrupulatnie śledzi ową desakralizację w kolejnych rozdziałach. Z recenzji prof. Włodzimierza Pawluczuka