Konkurencja i przedsiębiorczość marki Fijorr publishing

chwilowy brak towaru

  • Producent: FIJORR PUBLISHING
  • Kategoria: Technika, leksykony techniczne
  • ISBN: 9788389812643
  • Oprawa: twarda
  • Autor: Israel Kirzner
  • Wydawnictwo: FijoRR Publishing
  • Ilość stron: 232
  • Rok wydania: 2010
Jest to pierwsza książka Israela Kirznera, jaka ukazuje się na polskim rynku, a trzeba wiedzieć, że w tradycji szkoły austriackiej jest to autor wybitny. Najwybitniejszy żyjący uczeń Ludwiga von Misesa, na dodatek rabin. Tym samym Fijorr Publishing rozpoczyna nowy wątek myśli ekonomicznej, jakim jest przedsiębiorczość.

KONKURENCJA I PRZEDSIĘBIORCZOŚĆ

spora część naszych rozważań obracać się będzie wokół dwóch znaczących kwestii, potrzebnych dla zrozumienia rynku i stanowiących podstawę jego teorii – konkurencji i przedsiębiorczości. Oba terminy są powszechnie stosowane w mowie potocznej – odnoszą się do spraw ekonomicznych i biznesowych. W całej historii ekonomii niezliczoną liczba stron napisano na każdy z tych tematów, lecz to pierwszy z nich stał się obiektem szczególnego zainteresowania. Aktualnie, we współczesnej teorii ceny, przedsiębiorczość analizowana jest łącznie z teorią dystrybucji (stanowczo z teorię zysku), a w pewnym stopniu także razem z teorią produkcji i teorią firmy. Będę utrzymywać, że, pomimo obfitej ilości wnikliwych badań, prawdziwa rola przedsiębiorcy w systemie rynkowym nie jest demonstrujena we właściwym świetle i że przedsiębiorczość nie jest z należnym podziwm postrzegana jako siła napędowa całego cyklu rynkowego. Będę także dowodzić, iż rola przedsiębiorcy w stosunku do konkurencji pozostała prawie całkowicie zignorowana.

Konkurencja, jak mówiło wielu autorów, jest terminem wykorzystywanym w zróżnicowanych znaczeniach. Przykładowo, ekonomiści pracowali na licznych modelach, z których każdy opisywał tę czy inna formę konkurencji. Jednak to model nadzwyczajnej konkurencji wciąż jest nieodłączną częścią współczesnej teorii ceny. Pomimo krytyki, której przedmiotem był ten model w ostatnich czterdziestu latach, nadal zajmuje on sam środek sceny, zarówno pozytywnej, jak i normatywnej. Rozczarowanie niedomaganiami teorii konkurencji perfekcyjnej dało impuls do stworzenia nowych modelów opisujących rozmaite niedoskonale konkurencyjne struktury rynkowe, ale modele te nie zdołały pozbawić modelu konkurencji wspaniałej przodującej roli. Tutaj poddamy rozważaniom każdy z tych modeli. Moje stanowisko jest takie, iż nie tylko model nadzwyczajnej konkurencji nie pomaga nam zrozumieć cyklu rynkowego, lecz i iż modele niedoskonałej konkurencji, wykonane by go zastąpić, nie są zbytnio pomocne. Utrzymuję, że teoretycy, którzy opracowali modele niedoskonałej konkurencji nie dostrzegli najszczególniejszych wad teorii konkurencji rewelacyjnej. W rezultacie nie byli oni w stanie orzec, w którym kierunku powinna zwrócić się rehabilitacja teorii ceny; zamiast tego konstruowali modele cierpiące na te same wady, co model konkurencji genialnej.

Jak napisano powyżej, cechą łączącą te wszystkie modele konkurencji, a której poświęcę najwięcej miejsca dalej w pracy, jest zignorowanie roli przedsiębiorcy. Dojdziemy do wniosku, iż do zrozumienia cyklu rynkowego konieczna jest teoria konkurencji, która jest nieodłączna od przedsiębiorczości. Będzie to miało daleko idące konsekwencje dla analizy takich problemów, jak koszty sprzedaży, reklama i monopol. Teoria konkurencji pozwoli nam spojrzeć z nowej „perspektywy" na koszty sprzedaży i ocenić ich rolę w gospodarce rynkowej. Jednocześnie, idąc tropem naszych teorii konkurencji i przedsiębiorczości dojdziemy do zupełnie nieortodoksyjnego wniosków na naturę monopolu na rynku. Fakt, że przedsiębiorczość może być krokiem w kierunku monopolu wymusza sformułowanie nowej oceny jednocześnie rzekomo destrukcyjnych efektów monopolu, jak i rzekomo prawidłowych efektów przedsiębiorczości. Na tym etapie warto zarysować obraz cyklu rynkowego, który ukazałby nasze koncepcje konkurencji i przedsiębiorczości, kontrastując je pokrótce z dominującą teorią rynku. Ten zarys służyć będzie jako przegląd stanowiska, które kompletnie zaprezentujemy w dalszych rozdziałach.

(fragment książki)

Tytuł oryginału: Competition and Entrepreneurship
ISBN: 9788389812643
Kod paskowy: 9788389812643
Autorzy: Kirzner Israel
Tłumaczenie: Śledziński Krzysztof
Rok wydania: 2010
Kod wydawcy: 28487
Miejscowość: Warszawa
liczba stron: 232
Oprawa: Twarda
PKWiU: 58.11.1
Format: 15.0x21.0cm
Głębokość (mm): 15
Waga: 0.406
Język oryginału: angielski
Języki: polski
Grupa towarowa: Książka

Produkty najpopularniejsze w kategorii Technika, leksykony techniczne