Jakościowe metody badań społecznych – podejście aplikacyjne to kompleksowy przewodnik po tym jak planować i prowadzić badania jakościowe w obszarze nauk społecznych i jak wyciągać z nich korzystne wnioski i przekładać je na użyteczne rozwiązania problemów społecznych.
Autorka prowadzi Czytelnika przez wszystkie etapy procesu badawczego z wykorzystaniem metod jakościowych, swój wywód ilustrując kolorowymi przykładami z praktyki. Jakościowe metody badań nie są metodą ani lepszą, ani gorszą od badań ilościowych.
Każda z nich służy innym celom, odpowiada na inne pytania badawcze, każda daje możliwość uzyskania innego typu informacji. Dlatego obie metody genialnie się uzupełniają i dopiero użytkowane razem dają pełen obraz badanych przez nas zjawisk.
Wynikami badań ilościowych możemy całkiem należycie opisać człowieka, ale nie jesteśmy w stanie go w pełni zrozumieć – to dają nam właśnie wyniki badań jakościowych. We współczesnym świecie zadaje się coraz więcej pytań dotyczących wpływu społecznego, czyli o to, jak zmienić najróżniejsze zachowania ludzi: co zrobić, żeby ludzie jeździli bezpieczniej samochodami, nie stosowali przemocy w rodzinie, żyli w zdrowszy sposób, uprawiali więcej sportu, jedli wartościowe jedzenie, bardziej dbali o planetę czy pomagali słabszym lub biedniejszym.
Są to typowe przykłady pytań, na które odpowiedzi poszukujemy w tzw. Aplikacyjnych badaniach społecznych – badaniach z pogranicza psychologii i socjologii odpowiadających na pytania o psychologiczną i społeczną naturę obserwowanych zjawisk.
W naukowych badaniach psychologicznych podstawową metodą badawczą są eksperymenty, z których wnioskuje się o związkach przyczynowo-skutkowych. Badania eksperymentalne należycie testują teorie naukowe, dają dosyć skrupulatną odpowiedź na temat zależności między kilkoma wyznaczonymi zmiennymi, jednak najczęściej nie przystają do złożoności realnych problemów, których rozwiązania oczekujemy w aplikacyjnych badaniach społecznych.
Jeżeli chcemy rozwiązać potężny życiowy problem, np. Pomóc organizacji społecznej w osiągnięciu jej celu, musimy sięgnąć po odmienne narzędzia badawcze, często pochodzące z tradycji badań socjologicznych i marketingowych, takie jak sondaże czy właśnie metody jakościowe.
Z tekstu Praca jest atrakcyjna, zwięzła, dobrze napisana, dotyczy ważnych problemów w zakresie metodologii jakościowych aplikacyjnych badań społecznych. Z recenzji prof. Dr hab. Piotra T. Kwiatkowskiego Opracowanie zawiera atrakcyjne i ważne spostrzeżenia, oparte nie tylko na ogromnym doświadczeniu badawczym Autorki, ale też na należycie dopasowanych, słusznych i uzasadnionych nawiązaniach literaturowych.
Z jednej strony w książce znajdujemy więc odniesienia do tła teoretycznego, z drugiej zaś wyraźne i potężne wskazówki (wręcz know-how) jak krok po kroku stworzyć korzystny projekt i nie popełnić błędów, które mogłyby sprawić, iż badanie nie będzie poprawne metodologicznie i nie zrealizuje zakładanych celów badawczych.
Z recenzji dr Katarzyny Archanowicz-Kudelskiej