Historia bezzałogowych statków powietrznych sięga wstecz pokaźnie dalej aniżeli idea lotu załogowego. Prekursorów tego rodzaju lotnictwa można już odnaleźć w starożytnym świecie, gdzie ówczesna wiedza pozwalała na konstruowanie zabawek związanych z lotnictwem, a które dzisiaj można aby określić mianem „bezzałogowe".
W dalszej kolejności rozwój lotnictwa bezzałogowego następował równolegle z lotnictwem załogowym. Począwszy od pierwszego lotu braci Wright w 1903 roku, od którego przyjmuje się umownie początek rozwoju lotnictwa, w cieniu lotnictwa załogowego systematycznie były rozwijane konstrukcje bezzałogowe, co w epoce początków sił powietrznych nie było bez znaczenia, niezwykle w odniesieniu do realizowanych prób i doświadczeń.
Podobnie jak w lotnictwie załogowym rozwój samolotów bezzałogowych stymulowały nowe technologie, pojawiające się stopniowo i adaptowane na potrzeby lotnictwa. Przykładem może być opracowanie systemu żyroskopowego, który znalazł zastosowanie w lotnictwie załogowym, lecz okazał się kluczowy dla wykonywania zrównoważonego lotu przez bezzałogowy statek powietrzny.
jednak najważniejszym wynalazkiem, umożliwiającym realizowanie lotów bezzałogowych, pozostaje radio, a także fale radiowe, pozwalające na realizację bezzałogowego lotu kontrolowanego. To właśnie wygenerowało przełom w lotnictwie bezzałogowym i dało początek masowemu wykorzystaniu zróżnicowanego typu konstrukcji w użyciach wojskowych.
Należy zauważyć, iż do rozwoju lotnictwa bezzałogowego przyczyniły się najczęściej siły zbrojne poszczególnych państw, a dopiero w późniejszym okresie (początek lat dziewięćdziesiątych XX wieku) zdano sobie sprawę, że potencjał tkwiący w bezzałogowych statkach po-wietrznych może być w szerokim zakresie wykorzystany w środowisku cywilnym.