Współczesny samochód to złożone urządzenie, zbudowane z zastosowaniem najnowszych osiągnięć takich dziedzin, jak: mechanika i budowa sprzętów, elektrotechnika, elektronika, informatyka, automatyka czy chemia.
Wraz z rozwojem technice stale rośnie udział elektronicznych układów sterujących pracą zespołów, podzespołów i poszczególnych maszyn, (np. Elementy wyposażenia związane z bezpieczeństwem i komfortem jazdy, systemy diagnostyczne, systemy kontrolno-pomiarowe, systemy ostrzegania, systemy asystenckie).
Następuje ewolucyjna zmiana charakterystyk technicznych pojazdów samochodowych, ich optymalizacja. Do szczególnie ważnych problemów dotyczących kwestii bezpieczeństwa czynnego należą zagadnienia kierowalności i stateczności pojazdów.
Prowadzone od lat badania kierowalności i stateczności przyczyniły się do rozpoznania i poprawy właściwości pojazdów, a także były podstawą do wyznaczenia kierunków modernizacji i rozwoju konstrukcji pojazdów.
Poruszająca te zagadnienia książka może stanowić „przewodnik" dla osób, które zaczynają swoje działania w dziedzinie stateczności i kierowalności pojazdów samochodowych, jak w dodatku dla tych, którzy mają już określoną wiedzę i doświadczenie w tym obszarze.
Autorzy pracy od wielu lat zajmują się problematyką kierowalności i stateczności, jednocześnie pod kątem naukowej analizy, jak i badawczej praktyki. Oddając do rąk Czytelników tę pracę, chcą podzielić się swym doświadczeniem i przekazać wiedzę w syntetycznej, praktycznej formie.
Autorzy monografii przedstawili w wyczerpujący sposób koncepcję systemowego ujęcia problematyki kierowalności, zwrotności i stateczności pojazdów samochodowych. Najważniejsze przedstawione w pracy zagadnienia uporządkowane są zgodnie z wymogami systemu człowiek–pojazd–otoczenie i dotyczą podstawowych cech cechujących bezpieczeństwo aktywne pojazdu oraz parametry eksploatacyjne.
Przedstawiona jest zarówno metodyka badań, kryteria oceny, jak także ważne. Z punktu widzenia praktyki, wybrane zagadnienia takie jak: wysiłek kierowania, czy awaryjne stany ogumienia pojazdu. Autorzy tej pracy od wielu lat zajmują się problematyką kierowalności i stateczności pojazdów.
Zaprezentowane przez nich przykłady wyników badań drogowych rzeczywistych pojazdów samochodowych są cenne z punktu widzenia badań użytecznych i mają obfity walor poznawczy. Dlatego dane zawarte w monografii zainteresują zarówno czytelników, którzy dopiero zapoznają się z tą problematyką jak też tymi, którzy mają już pewną wiedzę i doświadczenie w tej dziedzinie.
Prof. Dr hab. Inż. Jerzy Wicher dobór zakresu tematycznego oceniam jako słuszny, a proporcje między poszczególnymi tematami nie budzą większych zastrzeżeń. Autorzy prowadzą transparentny wywód rozpoczynający się od przedstawienia pojęć podstawowych, krótkiego rysu historycznego rozwoju kierowalności i stateczności pojazdów samochodowych, podania definicji kierowalności, stateczności i zwrotności, a także określenia głównych parametrów określających kinematykę ruchu samochodu.
Po tej części wstępnej następuje opis i analiza metodyki badań i kryteriów oceny cech będących tematem książki. Końcowa część pracy – to przykłady eksperymentalnych badań kierowalności i stateczności przeróżnych rodzajów pojazdów samochodowych (osobowych, ciężarowych, autobusów i pojazdów specjalnych).
Taka kompleksowość ujęcia tematu powoduje, że zgodnie z zamiarem Autorów opracowanie jest dobrym „przewodnikiem dla osób, które zaczynają swoje działania w dziedzinie stateczności i kierowalności pojazdów samochodowych, jak dodatkowo dla tych, którzy mają już określoną wiedzę i doświadczenie w tej dziedzinie".
Prof. Dr hab. Inż. Tomasz Lech Stańczyk