Dlaczego bez szczegółu nie ma ogółu? Czym różni się fakt od faktu podanego czytelnikom? Czy niewątpliwie „Z zimną krwią" Trumana Capote’a jest pierwszą powieścią non-fiction? Do czego może służyć reporterowi szczególnie długi szalik? Dlaczego Hanna Krall jest Mondrianem reportażu, a nie Chagallem? Czego uczyła reporterki i reporterów „Gazety Wyborczej" Małgorzata Szejnert? Jak Ryszard Kapuściński używał pisarskiej wolności? Czy reportaż gonzo to tylko Ameryka po narkotykach? Czy reporter może używać fantazji? A może reportaż to jedynie „wiara, iż coś się zdarzyło"?
Nowa książka Mariusza Szczygła jest esejem napisanym z miłości do reportażu. To lektura dla wszelkich, którzy kochają ten gatunek oraz dla tych, którzy posiadają wątpliwości, czy jest wiarygodny i poradnik dla tych, którzy sami chcą pisać.