TARCZA HAM ATE 24.0130-0173.1 BMW E60 520D 05-, 520I 03-, 523I 05-, 525D 04- (4006633209595)

chwilowy brak towaru

  • Producent: ATE
  • Kategoria: Tarcze hamulcowe
właściwości
  • średnica zewnętrzna [mm]: 324,0
  • Grubość tarczy hamulcowej [mm]: 30,0
  • minimalna grubość [mm]: 28,4
  • typ tarczy hamulcowej: wentylowany
  • Przetwarzanie: wysoko nawęglany
  • Powierzchnia: pokryty
  • liczba otworów: 5
  • Ø rozmieszczenia otworów [mm]: 120,0
  • Wysokość [mm]: 77,0
  • Średnica otworu centrującego [mm]: 79,0
  • Średnica wewnętrzna [mm]: 165,0
  • otwór Ø [mm]: 14,5
  • Artykuł uzupełniający / informacja uzupełniająca 2: ze śrubami
  • przystępne MAPP-Code:
  • Oznaczenie kontrolne: E1 90R-02C0115/0201
OpisTarcze hamulcowe samochody osobowe

Tarcze hamulcowe są elementem eksploatacyjnym, zatem kierowca powinien być przygotowany na ich terminową zamianę. Kiedy? Trudno to określić. Zależy to od typu tarcz (z zasady od ich jakości), od tego, jak układa się ich współpraca z klockami, od stylu jazdy. Choćby od tego, w jakich warunkach auto jest eksploatowane. Na przykład jeśli auto jest najczęściej eksploatowane w mieście, tarcze zużywają się wyraźnie szybciej. Można przyjąć, iż tarcze średniej jakości, powinny przetrwać 40 tys. Km przebiegu. Tarcze hamulcowe mają kształt metalowego dysku, można nawet stwierdzić, że ze względu na uwypukloną wewnętrzną część, przypominają latający spodek. Tarcze obrabiane są na starannych maszynach, muszą być także tworzone ze specjalnych stopów. Wszystko przez ciężkie warunki pracy. Na skutek tarcia tarcza może rozgrzewać się do temperatury wyższej aniżeli 500 st. Celsjusza. Musi znosić nad wyraz obfite obciążenia, poza tym musi być tez wytrzymała na ścieranie, by nie uległa zbyt szybkiemu zużyciu. Najtańsze są tarcze monolityczne, czyli pełne. Ich wadą jest przegrzewanie się. Droższe i sprawniejsze są tarcze wentylowane. Posiadają one nawiercone otwory, którymi odprowadza się ciepło, powstałe w czasie hamowania. W autach sportowych stosuje się także tarcze nawiercane i nacinane, które jeszcze lepiej odprowadzają ciepło. Prawdziwą ekstraklasą wśród tarcz hamulcowych są tarcze ceramiczne. Stosuje się je w najdroższych autach sportowych i w samochodach klasy premium. Tych tarcz nie można przegrzać. Tarcza hamulcowa jest zamontowana na piaście kola. Wiruje zatem wraz z nim. Nieruchomy zacisk hamulcowy, zamontowany za pomocą jarzma do zwrotnicy koła, utrzymuje w optymalnej pozycji klocki hamulcowe. Jeden klocek znajduje się od strony nadwozia samochodu, a drugi od strony zewnętrznej. Obydwa nie dotykają tarczy w czasie pracy. Jeśli kierowca naciśnie pedał hamulca, pompa inicjuje tłoczyć płyn hamulcowy pod obfitym ciśnieniem (jest ono jeszcze rozszerzane przez dopełniające urządzenie). Płyn wypycha tłoczek, zamontowany w zacisku. Tłoczek powoduje dociśnięcie do tarczy jednego klocka, a z drugiej strony dociska drugi. Okładziny cierne klocka trą o powierzchnię roboczą tarczy z dwóch stron (wręcz biorą ją w kleszcze), wywołując zmniejszenie prędkości lub zatrzymanie samochodu, w zależności od siły nacisku na pedał.

O marce ATE

ATE to ponad 100 lat doświadczenia: firma ATE jest jedną z najstarszych i odnoszących największe sukcesy marek na rynku hamulców. Marka ATE została założona poprzez Alfreda Tevesa, który w 1906 r. Stworzył sieć dealerską akcesoriów samochodowych, a trzy lata później wspólnie z inżynierem Matthäusem Braunem założył fabrykę chłodnic. Ich produkty wybrało do pierwszego konstrukcji wielu producentów samochodów z tamtych lat. Kolejny z otwartych przez niego zakładów produkcyjnych generujeł pierścienie tłokowe, a także układy hamulcowe. W 1921 r. Przedsiębiorstwo Tevesa przyjęło znaną po dziś dzień nazwę ATE.

Produkty najpopularniejsze w kategorii Tarcze hamulcowe